Jäikö toimittajariski kartoittamatta?

Yllättävää sattuu ja organisaatiolle tulee kiire hankintatoiminnassa kuten Suomen Huoltovarmuuskeskukselle maskien hankinnassa Korona-kriisin alettua. Useat yritykset tarjoavat apuaan ja yritys voi tarttua edulliseen ja hyväntuntuiseen tarjoukseen selvittämättä tarjoavan yrityksen taustoja.  Mitä tämä kertoo yrityksen riskienhallintaprosessista? Riskienhallinnan ohjeet on tässä kohta unohdettu tai ne ovat olleet monimutkaiset ja vajavaiset. Henkilöstö on katsonut parhaaksi ohittaa hankalan prosessin vaiheen ja tehdä suoraan tilauksen. 
Toimivasta riskienhallinnasta on puhuttu jo vuosia. Hyvin toimivat yritykset ovat omaksuneet riskienhallinnan osaksi jokapäiväistä toimintatapaansa. Riskienhallinnan kehittäminen hyvälle perustalle on luontevaa. Toimittajariskin hallinta on osa hankintatoimen toimittajanhallinnan prosessia. Toimittajan taloudellisen aseman ja toiminnan analysointiin tulee olla oma tehokas prosessi, joka toteutetaan jokaisen valittavan toimittajan osalta. Toimittajan taloudellisen aseman selvittäminen on nopeaa. Manuaalisesti sen voi tehdä ottamalla yrityksen luottotiedot tai toimittajaselvityksen esim. Alma Medialta, Suomen Asiakastiedolta tai Bisnodelta. 
Jos yritykselläsi ei vielä ole toimittajien riskienhallintaprosessia, niin se on hyvä rakentaa nyt! Tehdään se yhdessä.